پشتیبانی سایت یکی از مشاغل مرتبط با حوزه وب و سایت ها می باشد که در واقع مکمل کارهای دیگر این حوزه به شمار می رود. اگر بخواییم طراحی سایت رو به دو قسمت تقسیم کنیم، میشه یک بخش رو قبل از راه اندازی سایت حساب کرد و یک بخش رو بعد از طراحی
سایت. در بخش قبل از طراحی وب سایت مشاغلی وجود داره که برای مثال میشه به این عناوین اشاره نمود :
۱- UX Designer
۲- UI Designer
۳- تحلیل گر دیتابیس
۴- برنامه نویس
۵- دیباگر (خطایاب)
۶- مدیر پروژه
و …
نکته مهم ۱ : به این امر مهم دقت کنید که همه ی مشاغل بالا بعد از طراحی سایت هم میتونن درگیر پروژه باشن و یه جورایی پروژه رو پشتیبانی کنند اما خب ما از نظر تکنیکال تقسیم بندی کردیم.
نکته مهم ۲ : مشاغل دیگه ای هم وجود داره که بسته به نوع پروژه وب سایت متفاوت هست و نمیخواییم از بحث اصلی دور بشیم.
مشاغلی هم که بعد از طراحی وب سایت وجود دارند :
۱- پشتیبان محتوایی سایت (مدیر محتوا)
۲- پشتیبان سئو (مدیر سئو)
۳- پشتیبان شبکه های اجتماعی (مدیر شبکه های اجتماعی)
و …
در این بخش هم مشاغل دیگه ای وجود داره که در آینده ای نزدیک در رابطه باهاشون مقاله ای خواهیم داشت.
7 وظیفه حیاتی یک پشتیبان سایت چیست؟
همونطور که در بالا گفتیم پشتیبانی سایت انواع مختلفی داره که بسته به توانایی فرد، یک نفر میتونه به صورت تخصصی روی یک مورد از انواع پشتیبانی مثل پشتیبانی محتوای سایت، پشتیبانی شبکه های اجتماعی، پشتیبانی سئو و … کار کنه و یا اگر توانایی ها و تجربه زیادی داره میتونه به صورت کامل در تمام حوزه ها فعالیت داشته باشه که البته در این مورد دقت داشته باشید که بدلیل زیاد بودن فعالیت هایی که در امر پشتیبانی انجام میشه، از کیفیت اینکار کم خواهد شد.
پس بهتره که چند نیرو به صورت تخصصی در زمینه پشتیبانی سایت در بخش های مختلف مشغول به فعالیت باشند.
خب بریم سراغ ۷ وظیفه حیاتی و مهمی که یک پشتیبان سایت باید انجام بده تا اون وب سایت افزایش بازدید، افزایش رتبه داشته باشه و در نهایت منجر به فروش و درآمد زایی از سایت بشه. مواردی که خواهیم گفت در حوزه های مختلف پشتیبانی سایت هست.
۷ وظیفه حیاتی و مهم پشتیبان سایت :
۱- داشتن هدف و برنامه ریزی
اولین وظیفه کسی که پشتیبانی سایت انجام می دهد داشتن هدف و برنامه ریزی هست. پشتیبان مورد نظر در هر زمینه ای که فعالیت میکنه باید یک سری اهداف و برنامه ریزی داشته باشه که اصلا قرار هست به چی برسه و چه کارهایی باید انجام بده تا به اون مورد برسه.
مثال بزنیم تا بهتر این مورد رو درک کنیم.
فرض کنیم من یک پشتیبان محتوا هستم و قرار با استفاده از تولید محتوا آمار بازدید سایت رو از طریق موتورهای جستجو افزایش بدم. من میام و یک هدف برای خودم تعیین میکنم. مثلا میگم من یک هدف ۳ ماهه دارم و اون این هست که در این ۳ ماه میخوام ۱۵ مقاله منتشر کنم. پس این میشه هدف و برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی خواهم کرد.
۲- نوشتن مقاله های مرجع و کامل
بحث نوشتن مقاله ای که ما در این مطلب به اون اشاره میکنیم صرفا آپدیت کردن سایت با نوشتن چند خط نیست و حوزه ای فراتر رو در بر میگیره. یک پشتیبان محتوای سایت باید مقاله ای رو منتشر کنه که گره ای از کاربر باز کنه و یا اطلاعات خاصی رو به کاربر بده.
اگر این اتفاق بیفته و مقاله و محتوای کاملی برای سایت نوشته بشه که بدرد کاربر بخوره، دیگه نیازی به سئوی تکنیکال مقاله نیست و خود به خود رتبه یک گوگل برای این مقاله خواهد بود. پس بهترین مقاله رو باید منتشر کنید.
۳- گرفتن بک لینک های طبیعی برای محتوا
یکی از کارهای مهم دیگه ای که پشتیبان محتوای سایت باید انجام بده بعد از انتشار محتوا در سایت اینه که مقاله ی خودش رو در سایت ها، انجمن ها و جاهایی که کاربر هدف امکان داره وجود داشته باشه تبلیغ کنه و لینک بگیره، حتی اگر شده به صورت متن باشه و لینک
نباشه هم باز تاثیر خودش رو داره. مثلا سعی کنه در سایت های مرتبط در بخش نظرات اعلام کنه که مقاله ای کامل تحت این عنوان منتشر شده و کاربرا میتونن به صورت رایگان استفاده کنند. یا مثلا از طریق پست مهمان مقاله رو در سایت های دیگه منتشر کنه.
۴- انتشار مقاله و محتوا در شبکه های اجتماعی
حالا نوبت به پشتیبان شبکه های اجتماعی میرسه که با انتشار محتوا و مقاله در شبکه های اجتماعی باعث گرفتن بک لینک و بازدید از طریق اونها بشه و تاثیر خاصی در افزایش رتبه مقاله در گوگل بشه. همونطور که میدونید، مقاله های که از طریق شبکه های اجتماعی ورودی داشته باشن و بازدید بشن، تاثیر خیلی خوبی از گوگل میگیرن و رتبه ی اونها در گوگل افزایش پیدا میکنه. پس این یک کار خیلی مهم هست که پشتیبان شبکه های اجتماعی باید اون رو به بهترین شکل ممکن انجام بده.
۵- برقراری رابطه با کاربران، دوستان و رقبا
یکی دیگه از وظایف مهم پشتیبان شبکه های اجتماعی اینه که با کاربران، افراد، شرکت های، سایت های رفیق و رقیب ارتباط برقرار کنه و اونها رو به سمت سایت بکشونه. اینکار بسیار سخت و طاقت فرسا هست و نیاز به داشتن یک استراتژی قوی هست تا پشتیبان شبکه های اجتماعی بتونه کاربران رو به سایت بکشونه و یا حتی کاری کنه که اکانت های اون سایت رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنن.
۶- سئو و بهینه سازی تکنیکال مقاله
یکی از وظایف مهم پشتیبان سئو سایت اینه که از آخرین قوانین سئو مطلع باشه و مقاله های منتشر شده توسط پشتیبان محتوا رو بر اساس این قوانین سئو و بهینه سازی کنه. اگر یک مقاله توسط پشتیبان محتوا به صورت کامل و جامع نوشته بشه، بر اساس سختی کلمه کلیدی (فرض کنیم کلمه متوسطی باشه)، حدود ۶۰ درصد امکان افزایش رتبه و رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل رو داره. حال اگر پشتیبان سئو سایت بیاد و این مقاله رو به صورت اصولی و قانونی سئو کنه و قوانین گوگل رو رعایت کنه تا حدود ۹۰ درصد رتبه این مقاله در گوگل بین ۱ تا ۴ خواهد بود. از طرف دیگه اگر پشتیبان شبکه های اجتماعی کار خودش رو به بهترین شکل ممکن انجام بده این مقاله ۱۰۰% به رتبه یک خواهد رسید. در این امر هیچ شکی نیست.
۷- همکاری و استمرار
یکی دیگه از وظایف پشتیبانی سایت اینه که با سایر بخش ها و افراد دیگه همکاری داشته باشه و در کار خودش استمرار داشته باشه. همونطور که در نکته شماره ۶ بیان کردیم اگر پشتیبان های سایت باهم همکاری داشته باشن براحتی یک مقاله و محتوا میتونه به رتبه یک گوگل بیاد و اگر این همکاری استمرار داشته باشه، هیچ رقیبی نمیتونه این نتیجه رو از این سایت بگیره.
در این مقاله با ۷ وظیفه حیاتی و مهم پشتیبانی سایت آشنا شدیم. حالا چند سوال براتون بیان میکنیم که در صورتی که جواب بدین خیلی از مشکلات سایت تون برطرف میشه :
۱- آیا سایت من به پشتیبان نیاز داره؟
۲- آیا خودم میتونم پشتیبانی سایتم رو برعهده بگیرم؟
۳- چیکار کنم که سایتم بیشترین بازدهی رو داشته باشه و براحتی افزایش رتبه داشته باشم؟
۴- آیا فرد و یا شرکتی میتونه سایت من رو پشتیبانی کنه؟ چون خودم وقتش رو ندارم.
مشاهده پست مشابه : اعزام به خارج کشور فرهنگیان